- TELECOMMERCE NIEUWS -

Meer klantbezoeken als gevolg van de kredietcrisis

Klantbezoek

In de Nederlandse zakelijke markt wordt meer aandacht besteed aan bestaande klanten, zo blijkt uit onderzoek van MarketCap, in opdracht van CRM-leverancier SuperOffice. Overall geeft bijna 47 procent van de ondervraagde bedrijven en instellingen aan meer klantbezoeken af te leggen.

Het onderzoek vond plaats in februari 2009 onder 400 bedrijven, waarbij met name marketeers, CRM-verantwoordelijken en accountmanagers zijn benaderd.

De verhoogde aandacht aan bestaande klanten vertaalde zich in meer (product)informatie uitsturen (42 procent) of vaker telefonisch contact opnemen met huidige klanten (35 procent). Opvallend is dat vooral binnen de financiële dienstverlening speciale klantdagen georganiseerd worden om klanten te behouden en het vertrouwen terug te winnen.

Gregory Gruszka, directeur van SuperOffice Benelux, verbindt de resultaten van het onderzoek met het gebruik van een CRM-systeem: “Dat er meer aandacht uitgaat naar bestaande klanten in tijden van crisis is natuurlijk geen verrassing. Een CRM-systeem kan hier in bijdragen. Opvallend is dat in veel gevallen het CRM-systeem voornamelijk gebruikt wordt voor het bijhouden en up-to-date houden van klantgegevens. Het systeem wordt niet direct gezien als een hulpmiddel om klanttevredenheid te verhogen en klanten te behouden. Op allerlei gebieden hebben klanten tegenwoordig steeds hogere verwachtingen. Inzet van een intelligent CRM-systeem kan helpen deze verwachtingen waar te maken en zelfs te overtreffen.”

 

06-04-2009 om 8:17 uur | Geen reacties
reacties
  • Er zijn nog geen berichten geplaatst.
reageren
Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Verificatie:
I.v.m. automatische plaatsingen, vragen wij u om bovenstaande verificatiecode in te vullen