- TELECOMMERCE BLOG -

Nog een keertje

Eerst nog maar een paar dingen over de opening van een telefoongesprek. Ik heb het nu niet meer over de Telemarketing code. Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken of die zich daar wel of niet aan houdt.

Sowieso is het proactief benaderen van particulieren lastig geworden omdat de pensioenslijters en stroomboeren flink huis hebben gehouden. Terwijl onder de dekmantel van ondernemingszin het is toegestaan om het hele leger van middenstanders lastig te vallen met meer of minder opportune voorstellen.
Het gesprek begint op het moment dat de telemarketeer zich voorstelt. Het is van belang dat zulks wordt gedaan op een toon die doet veronderstellen dat de garagehouder of pedicure aan de andere kant van de lijn er bijzonder belang in stelt te weten wie het woord voert. Het klinkt eenvoudig, maar dat is het zeker niet. Want het zou verboden moeten worden om een gesprek te openen met 'een hele goede middag'. Welke Gerard Joling-fan heeft die dooddoener bedacht en waarom? Denkt die persoon nou echt dat de garagehouder alle spullen subiet uit zijn handen laat vallen en zich haast te antwoorden dat het inderdaad een hele goede middag is? Om over de pedicure maar te zwijgen.

Wat anders kan de middenstander denken dan dat het weer zover is en er een verkopertje aan de lijn hangt die denkt met een zielenpoot te maken te hebben, terwijl de enige zielenpoot degene is die de handtekening durft te zetten onder zo’n blunder van een openingszin. Er is maar één manier waarop de telemarketeer het gesprek tot een goed einde zal kunnen brengen en dat is als er op een gelijkwaardig niveau wordt gecommuniceerd. Want de beller en het product waarvoor de arme middenstander wordt gebeld, zijn voor de laatste één en dezelfde. De identificatie is volledig. Dus met een jolig 'een hele goede middag' (ik krijg het bijna niet uit mijn Mont Blanc) zet de telemarketeer zichzelf buitenspel.

Wat van doorslaggevende betekenis is voor het welslagen van de commerciële missie van een telemarketeer, is zelfvertrouwen. Om dezelfde reden dat een tobbende spits de penalty in de handen van de keeper schiet, zal de onzekere beller het doel van het gesprek missen. Daar komt bij dat een klant geïrriteerd raakt van een onzekere telemarketeer. Waarom? Omdat er op de klant een beroep wordt gedaan om in zee te gaan met product A of B, waarbij de klant zoals gezegd, geen onderscheid maakt tussen de boodschapper en de boodschap. Maar als de beller er geen blijk van geeft veel vertrouwen te hebben, hoe kan de klant dat dan wel hebben.
Gelukkig kun je het trainen. Net zoals de tobbende spits honderd strafschoppen neemt om zo zijn wankele zelfbeeld wat op te krikken, zo kan de beller trainen op een sterke opening van het gesprek. Het lijkt inderdaad zo eenvoudig, eerst je naam zeggen en daarna de naam van het bedrijf waarvoor je belt, maar bij telemarketing is niets vrijblijvend omdat je ieder moment op je performance wordt afgerekend.       

23-03-2012 | 3 reacties
reacties
  • Max J.A. von kreyfelt op 23-3-2012

    Hallo Pieter, je zou een jaarboek kunnen gaan samenstellen van passende openingszinnen!Per product, dienst of categorie onderneming gerubriceerd! Met een beetje marketing inspanning kan je een jaarlijkse trend ontwikkelen in openingszinnen. Consumenten gaan elkaar twitteren, nadat ze gebeld werden met een bijzondere openingszin. Met een jaarprijs voor de meest effectieve zin. Hele nieuwe ontwikkelingen zie ik voor me. Bel me eens!

  • Pieter de Leeuw op 23-3-2012

    Een acceptale openingszin is iedere zin die niet gekunsteld is. Telemarketing is net als het echte leven alles wat nep is, is vervelend.

  • Maxim Renders op 23-3-2012

    Oke, een hele goede middag is het dus niet, volgens jou. Maar ter prikkeling en vermaak: wat zijn zoal wel acceptabele openingszinnen? Wil je die delen?

reageren
Naam:
E-mailadres:
Reactie:
Verificatie:
I.v.m. automatische plaatsingen, vragen wij u om bovenstaande verificatiecode in te vullen
 
 

Ook blogger van Telecommerce worden?

Heb jij verstand van de Contactcenter branche en wil jij je verhaal kwijt? Jij wilt de tijd nemen om een goed blog te schrijven, waar lezers over kunnen discussieren?
Stuur dan een e-mail naar redactie@telecommerce.nl